söndag 22 mars 2009

Någon form av sammanfattning

Kände mig lite inspirerad av Fredrik, som hittat punkterna i uppgiftsbeskrivningen så jag tänkte ge dem ett litet försök. Ska försöka att hålla det lagom långt dels för att spara tid och för att jag tidigare postat rätt långa blogginlägg, som borde täcka in dem ganska väl. ;)

• Finns det gemensamma drag i de tillfällen då lärandet underlättats?

a) Jag vill gärna känna att något är intressant, spännande, roligt och användbart för att jag ska kunna ta till mig ett ämne till 110%. Det är rätt sällan man får uppleva lyxen av att samtliga fyra kriterier uppfylls, men om i alla fall två av dem stämmer brukar det gå rätt bra - även om det inte blir riktigt så bra som det skulle kunna bli.
b) Det hjälper att vara utvilad och att ha energi till att lära sig. Om all energi snarare går åt till att hålla sig vaken lär man sig inte mycket. :P
c) Betygshets och prestationsångest gillar jag inte. Ta bort dem ur leken och vi kan prata om oerhört underlättat lärande.

• Är lärandet relaterat till form och/eller innehåll?

Visst, så är det väl. Learning-by-doing verkar ju ha många anhängare bland kurskamraterna och det är klart att jag också ser fördelen med att fysiskt få experimentera och testa hur något funkar. Det är lättare att förstå vad gravitation är om man ser en sten falla till marken, exempelvis.
Samtidigt är jag inte ett fan av enbart learning-by-doing. Som sagt tidigare är jag lika mycket för learning-by-thinking och learning-by-feeling och tror också att man kan lära sig mycket av att observera och reflektera.
Så för mig är formen för hur man tar till sig ett innehåll ärligt talat ganska suddig. Den form som passar mig passar säkerligen inte många andra och vice versa. Så exakt hur man ska relatera form till innehåll vet jag inte riktigt, det måste nog vara mycket individuellt.

• Hur väl stämmer lärandet i kursen med kursens mål eller syfte?

*läser igenom kursmålen*
Det ser ut att stämma väldigt väl, men den här raden får jag lite svårt att passa in i det vi gjort eftersom portfolion aldrig kommit upp under kursens gång:
• sätta lärandeteorier i relation till sin portfolio

Har inte direkt tänk på hur några lärandeteorier kan sättas i relation till min portfolio. Det får jag kanske fundera på.

• Vilket/vilka former fungerar bäst för mitt eget lärande?

Oj, den igen. Den har jag skrivit om tidigare, tror jag. Inte lust att gå igenom en gång till. Får helt enkelt hänvisa till PLE(ple)kategorin i bloggen och låta det vara där. Har nog skrivit nog om just det. ;)

Inga kommentarer: