tisdag 10 mars 2009

Kolb

Okej, jag verkar ha en total oförmåga att fatta mig kort, men den här gången ska jag fan försöka!

AC - learning by thinking: Jag lär mig många saker genom att tänka. Alla böcker jag läst har inneburit tänkt kunskap. Tutorials gillar jag att läsa hellre än att följa. Kan lätt tänka mig hur jag ska göra saker.

AE - learning by doing: Hellre än att sitta och traggla övningsuppgifter gillar jag att hoppa direkt på den slutgiltiga uppgiften och lära mig medan jag löser den. Finns inget bättre sätt att se om något inte funkar på än att testa, att göra, och att hålla på tills det blir rätt. (Helst ska det bli rätt ganska snart dock, kräver att man tänker före, se ovan.)

CE - learning by feeling: Man bränner sig på spisen och inser att man inte ska ta där? Känns som ett väl simpelt exempel, men det är det första jag kommer på. Mycket jag gör går på känsla, kanske mer intellektuellt än fysiskt dock. Inom design eller rent språkligt går jag mycket på känsla. Det känns när något blir bra.

RO - reflective observation: Det var aldrig någon som lärde mig laga mat, jag bara ställde mig och gjorde det en dag efter att ha tittat på hur mamma och farmor gjorde. Det är ett bra exempel. Jag ser saker, reflekterar och gör sen själv. Det är inte ovanligt.

Inga kommentarer: