tisdag 17 mars 2009

Kriterier för lärande webbplats

Okej, omständigheterna för att göra detta är riktigt usla just nu. Jag har en jävlig huvudvärk som jag bara inte blir av med trots ett antal painkillande medel och uppe på det har batteriet till min mini-laptop dött. Yup, kul, kul! Jag är överlycklig.
Därför tänker jag hålla detta så kort som det bara går och mest pränta ner precis det jag tänker just nu utan vidare omsvep – dvs. utan långa förklaringar. Alla fula kanter får slipas bort imorgon.

Here we go: Jag gillar Moodles socialt konstruktivistiska teori – att man lär sig genom att interagera med andra människor låter mycket vettigt.
Frihet att lära, learning-by-doing, learning-by-thinking och personligt utformad kunskap gillar jag också. Sen har jag ju ett par gånger fått höra att jag tydligen tänker en aning holistiskt på så sätt att jag gärna vill ha en överblick över helheten. Smådelar i alla ära, men om jag inte ser att de leder till någonting inom rimlig tid likt ett ljus där borta i tunneln så kan ni ju stryka mig från listan av ivriga deltagare.

Hur som helst, jag tänkte utgå från Moodle som plattform att stå på eftersom jag tycker systemet har stort potential till att utvecklas samt att många funktioner som redan finns tilltalar mig.
Jag gillar att alla funktioner är direkt tillgängliga i Moodle. Quizzes, forum, chattfunktioner, dokument, betyg, föreläsningar, wikis… Allting ligger på förstasidan. Bang! In your face överblick! I like.

Att Moodle skulle behöva hottas upp visuellt säger sig självt efter alla analyser av systemet. Funktioner jag däremot skulle vilja se för att på något sätt göra systemet mer flexibelt och för att därmed främja bättre lärande enligt ovan nämnda kriterier är följande:

– En RSS-funktion vore mycket bra för att kunna hålla sig uppdaterad på nya saker. Skräddarsydda RSS efter intresse - går det att genomföra? Exempelvis enbart föreläsningar eller enbart kursnyheter?
– Möjlighet att välja sin väg genom materialet – om man föredrar en mer linjär approach ska det finnas en väg att gå mellan A-B-C-D-E men om jag vill läsa E-G-A-B-Ö så ska jag kunna det också.
– Forum och chatt i all ära, men varför inte en mer Marratech-liknande funktion också där man kan hålla direktsända videoföreläsningar/diskussioner?
– Fildelning – och nu talar jag inte om den olagliga versionen här utan mer att man även studenter emellan ska kunna dela med sig av material sinsemellan som komplement till lärarens material.
– Mail/PM kan kopplas direkt till ens vanliga standardmail, samt att det ska vara enkelt att nå alla deltagare – en klasslista vore ju inte dumt exempelvis. ;)
– Övningsuppgifter/tutorials att välja på i olika svårighetsgrader, dock ska de vara frivilliga att göra så att såna som jag, som tycker om att läsa dem snarare än att lösa dem, slipper få ångest.
– ...

Och det är allt jag kommer på just nu. Huvudet protesterar illvilligt så nu kastar jag in handduken och nöjer mig med detta för idag.

Inga kommentarer: