torsdag 19 mars 2009

Dagens seminarium

Då ska vi se vad jag kan rota fram för åsikter om det här... Var lite roligt att många hade samma åsikter. Med andra ord borde allting kopplas till iGoogle and we're good to go. ;P
Och Facebook får inte nämnas. Den som gör det får huvudet avbitet av Olivia! Yeeey! XD
(Jag finns inte på Facebook. Bara så alla vet.) :P

Seminariet i korthet:

Gul - Gud så snyggt LMS. Jag tyckte verkligen om den designen. Jag ville äta upp den! Loooooove! Och rotmos. Haha, det var så roligt.

Orange - We ruled. Några frågor på det? ... Bra, då går vi vidare.
Nej, men det gick väl bra. Som någon sa var det synd att inte fler valde att utnyttja våra många andra redovisningsmöjligheter. Vi som ansträngt oss så. Aww... Men ändå, det var som väntat att många satt kvar. Tur att PPT:n blev snygg då. *lite stolt* ;)

Lila - Mycket rolig idé, men jag var så fokuserad på att vika flygplan att jag missade mycket av helheten, tror jag. Sorry. x)

Blå - Tyckte den redovisningen var rörig. Jag vet inte om jag förstod den helt och hållet, det gick fort och blixtrade förbi bilder på skärmen. Det jag minns är typ en väldigt rörig vägskylt som skulle illustrera att det inte fick vara rörigt...
Ehm... Smart att illustrera ordning med röra? Sen minns jag att någon sa "SEB" och visade en bild. Jag undrade vad SEB hade med lärande att göra. Gillar inte riktigt detta rippande av funktioner ifrån andra system. Hmm... Jag kände mig lite lost i den redovisningen, ärligt talat.

Knallrosa - Teknikstrul, någon? Bra idé, men hade varit rätt schyst med lite bättre förberedelser innan. Kändes också en aning omständligt. För mycket frågor, för flummig och svårtolkat. "Heta stolen" - say what? xD

Grön - Den här redovisningen gick rakt på sak, vilket var skönt. Det kändes mer som en kravspec för en hemsida och redovisning i nån webbdesignkurs än i pedagogik dock. Jämförelse med DisCo och fokus på funktioner, funktioner, funktioner.

Grå - Learning by doing igen, fick mig att undra om man verkligen kan göra - alltså "do" - precis allting. Vissa saker måste man ju plugga in och lära sig att de helt enkelt är så utan att testa.
För mycket text på varje slide, btw.

Vit - Problembaserat lärande är bra, men jag tyckte problemet försvann när vi hittat lapparna. Var problemet att hitta lapparna? Jag trodde det var nåt mer, att vi skulle lösa ett problem som sen stod på pappret.
Sen en sak... Det kan ju bara vara jag som funkar så, men jag tyckte det blev mer av en tävling än samarbete att hitta lapparna. (Jag snodde en lapp fort som fan, som vissa kanske såg.) Men det kanske bara är jag som funkar så... ;)

Röd - De hade verkligen tagit Lennarths tankar om "dockning" på allvar, det var superkul.
Genusperspektivet var lite skevt, bara tjejer i filmen ju! (Inte för att det är något dåligt egentligen, men... Jämställdhet, ni vet... Bla bla bla...) ;)
Tanken med att betygsätta information var intressant. Facebook... Hmm...

Lennarth - Google rulez!!!! <333

Inga kommentarer: