tisdag 10 mars 2009

Flow och utvärdering lärande

Kan man få flow när man pluggar? Personligen förknippar jag begreppet "flow" med något helt annat än när man råkar få fart på studierna.
Just nu går det ganska bra att blogga, men är det flow? Näe, inte enligt mina definitioner.
Flow är något jag uppnår enbart när jag skriver som bäst på någon skönlitterär skapelse sprungen ur min fantasi och då är livet underbart. Allting går bra, allting känns bra, jag glömmer bort tiden, jag glömmer att äta. Allting bara flyter på såååå perfekt.

Detta händer aldrig när jag pluggar. Alltså medvetet pluggar. Lär mig saker gör jag ändå, men just processen att aktivt plugga är egentligen inget som passar mig. Det är inget jag naturligt känner att jag vill göra. Att sätta mig ner och söka kunskap är en sak, att plugga in därför att man ens kunskaper kommer att testas senare är något helt annat.

Rent spontant känner jag att den undervisningsmetod som skulle passa mig bäst vore att gå som lärling hos någon. (Trollkarlslärling. Hehe.) Att ha en eller ett par specifika läromästare, som ger uppgifter specifikt riktade till mig, gärna med ett stort bibliotek i anslutning – och obegränsad tillgång till Google.
Men sån är inte skolan funtad. Däremot tycker jag inte att jag är direkt utan framgångar i det skolsystem som finns. Det är inte anpassat efter mig, men jag har anpassat mig efter det istället.

Nog för att det vore ganska schyst att kunna säga: Nä, fy, det här kan inte jag lära mig just nu för det stämmer inte alls överens med mitt PLE!
Men det är samtidigt ingen ursäkt för att inte lära sig saker. Så ser i alla fall jag på saken.

Med träning blir man bättre. Jag anser mig själv vara ett bevis på detta. Jag har aldrig känt att skolväsendet varit bra utformat för hur jag lär mig saker, snarare har jag tyckt det varit uruselt många gånger. Men det är då man får bita ihop och göra det ändå, plugga och lära sig saker, för annars kommer man ingenstans.

Om man ständigt ska sitta och vänta på att ens PLE ska uppfyllas och att flow ska infinna sig så får man inte mycket gjort. Med det sagt menar jag inte att PLE är irrelevant, men jag tycker – och det sa jag på föreläsningen också – att det är intressant att få lära mig om PLE först nu.
Nu när man i princip bara har drygt ett år kvar innan examen. Varför kunde man inte fått lära sig om PLE i grundskolan så att man kunde ha utnyttjat tiden utanför skolan på ett bättre sätt?
Jag menar, om inte skolan vill anpassa sig efter att människor lär sig olika så kan man ju själv försöka anpassa sitt liv utanför skolan, men det kan man ju inte göra om man inte ens vet om att man kan anpassa sig.

Så med andra ord... PLE verkar mycket intressant, men jag känner mig redan programmerad på att kunna plugga när som helst, var som helst, oavsett omständigheter, eftersom det är den sortens skola med den sortens krav jag är van vid.
Lär man sig något av det? Jodå, jag tycker nog jag lärt mig en del genom åren.
Dock tror jag att jag kunde ha lärt mig bra mycket mer om jag kunnat tänka på och ta hänsyn till PLE under resans gång.

Och nu är det slut med bloggandet för idag. Tack och hej!

1 kommentar:

Lennarth sa...

Livet är en lång resa. Och livlångt lärande är lika långt.
I efterhand kanske man kan värdera kunskaper så att det går att avgöra vilken som hade varit bäst att ha först.
Klart att summan av mina kunskaper hade varit bra att ha redan från början. Då hade en hel massa varit lättare att lära sig.

En anna fundering från mig är om det går att uttrycka lärandet i linjära former. Att det hade varit bäst före det ena eller det andra. Kunskaper och vetande är mer dynamiskt och varierande. Så om PLE diskuterats med dig för 10 år sedan kanske den bilden du beskrivit sett anniorlunda ut då än den gör idag. Och samtidigt så kommer den att förändras i takt med in egen utveckling och se helt annorlunda ut om några år.
Själv har jag mycket tydligt lagt till Internet som källa till information som jag kan bearbeta och göra till min kunskap. Men för 20 år sedan fanns inte nätet på samma sätt i min sinnebild och skulle därför inte ingått i min bild av min PLE.