tisdag 10 mars 2009

Intelligenser

Gardners nio intellienser är intressanta. Alla borde rimligen ha samtliga intelligenser mer eller mindre, men vissa är mer framträdande än andra, säger Wikipedia. Intressant, som sagt.

Många gånger tycker jag folk i allmänhet utgår ifrån att om man är bra på någonting - och nu menar jag riktigt bra - så räcker liksom det. Om man sedan skulle visa sig vara riktigt duktig på ytterligare något så blir det plötsligt väldigt märkvärdigt.
Det där har jag alltid funderat på. Om man redan är väldigt bra på något varför skulle man då inte kunna bli duktig på något annat?

Jag minns exemplevis när jag hörde en person uttala sig om Stefan Holm första gången han deltog i På spåret med orden:
"Jag trodde bara han kunde hoppa högt, men han är ju faktiskt smart också!"
"Uhm, ja... Varför skulle han inte kunna vara smart?" undrar jag då.
"Jo, men smart trodde jag inte att han skulle vara. Det är ju helt osannolikt att vara så duktig på två saker!"

Är det det? Jag har alltid tänkt som så att om man faktiskt är jävligt bra på något så borde man ha alla förutsättningar att kunna bli bra på fler saker eftersom man - för att bli väldigt bra på något överhuvudtaget - rimligen borde ha en hjärna, som är van vid att tackla nya situationer och att vara flexibel.
En högpreserande människa borde rimligen kunna kanalisera all sin tankekraft på något nytt och lära sig det med hjälp av tidigare erfarenheter av att lära sig.

Om man tänker på det så blir det rätt inspirerande, eller hur? Det finns i princip ingenting man inte kan lära sig om man bara intalar sig att det är möjligt. Så länge man inte stänger dörren för möjligheten att man faktiskt kan vara bra på många saker så tror jag möjligheterna är oändliga - men!
Det finns otaliga saker som lägger krokben för att man ska kunna utveckla mer än ett fåtal intelligenser. Det tänkte jag resonera kring i nästa post med mig själv som utgångspunt - förmätet eller inte, men jag känner ingen annan människa lika väl som jag känner mig själv så då får det väl bli en enorm egotripp framöver.

Stand by...

1 kommentar:

Lennarth sa...

Nog är det så som du skriver att vi besitter olika portioner av de olika intelligenserna. Vi har dem alla men i olika grad.
Men det skrämmande är att det bara är ett par av dem som verkar värdesättas. Visserligen har det på senare tid ofta utpekats, i t.ex. jobbannonser, att den sökande behöver ha social kompetens. Och de två första verkar självskrivna. Emellanåt så anges förmågan till logiskt tänkande. Men inte alltid.

Men de övrig verkar i normalfallen inte vara synliga eller betydelsefulla. Och kanske är det särskilt så i skolan.