onsdag 18 mars 2009

Grupparbeten

Har jag sagt att jag inte gillar grupparbeten?
Jag tror att jag gjort det. Inte i den här kursen, men tidigare. Ända sedan högstadiet känns det som något som förföljt mig. Jag borde ha en t-shirt som säger: Does not play well with others. Like so:

Missförstå mig rätt. Jag tycker inte att grupparbeten i sig är dåliga, tanken med dem är väldigt bra, att man lär sig genom att vara många och genom att bolla idéer fram och tillbaka och genom att ta till sig andras åsikter. Det köper jag.
Det är själva genomförandet som är problemet. Det blir alltid någon form av missförstånd, krångel, någon som gör mer eller mindre än alla andra. Det är så sällan det flyter på "perfekt".
(Iaf enligt min erfarenhet, speciellt nu på högskolan där projekten är mycket, mycket större än på tidigare skolnivåer.)

Dagens grupparbete har innehållit många bra idéer och vi var alla väldigt fint överens om både det ena och det andra tills vi kom till slutklämmen. Jag vet inte vad som hände där. Missförstånd? Det är lätt hänt när man är 7 personer på MSN, men det var inte enbart därför. Fluktuerande fokus ledde också till vissa problem.
Jag blev ärligt talat trött på slutet. Jag vet vad jag ska göra nu, på ett ungefär, men kraften att göra det punkterades av kraschad motivation efter allt tjafs.

Jag tror största problemet var att alla kände en stor press på att göra en annorlunda och speciell redovisning inför morgondagen eftersom Lennarth verkar efterlysa något utöver den vanliga ppt:n. Därtill verkar folk i allmänhet vara trötta på ppt:s vid det här laget, något jag tycker är lite synd.
För ärligt talat tycker jag mycket om en välgjord ppt, men det är så sällan man ser en välgjord ppt så jag är inte heller speciellt förtjust i folk som använder det utan att utnyttja ppt:ns fulla potential - vilket man sällan har tid till ändå, så, ja... Ond cirkel. :P

Hur som helst ska jag försöka samla mig till att göra min bit här. Jag vet hur jag ska strukturera den iaf ur redovisningsperspektiv för att överrensstämma med de kriterier vi kunde enas om (medan fokus fortfarande fanns). Sen får vi väl se om det stämmer med vad alla andra i gruppen tror att jag skulle göra.
Det blir ju intressant. x)

Edit: Och med detta sagt menar jag INTE att jag inte kan jobba i grupp, för det kan jag! Däremot tycker jag det är jobbigt när det inte fungerar smidigt. x3

1 kommentar:

Anonym sa...

Det sägs ju att runt 6-7 personer är perfekt för ett projekt. Det var iaf något sådant har jag för mig. Dock föredrar jag mindre grupper än vad vi är nu, iaf på en sådan kort tid som vi nu har beslutat att göra allt arbete på. Hade man satt sig ner hårt lite tidigare hade det nog funkat bättre och inte blivit ett stress moment som du säger. ;)

/Alex