fredag 20 februari 2009

The Sims 2 - seminarium

Snabb sammanfattning: Mycket roligt seminarium!
Men nu ska man alltså göra en analys av sin tidigare analys samt en analys på seminariet. Missförstå mig rätt här, men att analysera och analysera om igen är enligt mig inte ens hälften så roligt som att analysera första gånge. Så för en gångs skull kanske jag kan hålla den här bloggposten kort. (Fast jag betvivlar det.)

Hur som helst... Redovisningen gick bra. Jag fick redovisa. Som vanligt.
Jag vet inte om det börjar sättas i system att alla kollektivt vägrar att redovisa i gruppen så att jag blir kvar som den enda kandidaten. Jag kan inte vägra eftersom de flesta vet att jag inte lider av panisk skräck för att redovisa så jag får helt enkelt finna mig i att vara den enda som blir "över" till redovisningsposten.
Kunde vara trevligt om någon för en gångs skull kunde få för sig att fråga om jag faktiskt vill redovisa, men... Alltså, inte för att jag har något direkt emot att göra det, men när folk verkar ta det för givet så känns det rätt otacksamt.
Nåja, jag får fortsatt träning att stå framför folk i alla fall. Det är ju bra.
Jag tror att jag fick med det mesta av det vi kommit fram till som grupp.

Tankar efter seminariet
Mina tankar kring The Sims 2 och jämställdheten däri förändrades inte mycket i och med seminariet. Det var emellertid en av de andra grupperna som påpekade hur barn porträtteras i spelet och att pojkar och flickor har typiska kläder och färger beroende på kön. Det hade inte jag tänkt på eftersom vi mest fokuserade på vuxna simmar i min grupp.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den där ljublått vs. rosa-debatten. Jag har ingenting emot att man klär bebisar i olika färger för att tala om ifall det är en pojke eller flicka egentligen. Det är rätt praktiskt.

I Sims kan man ju dessutom alltid välja vad man vill klä sina minisimmar i. Det finns alltid andra alternativ än blått och rosa så jag känner inte att det något som spelet tvingar på en som spelare. Gillar man rosa och blått så har man full frihet att välja det.
Jag förstår ärligt talat inte varför vissa måste se det som något negativt att klädval i rosa och blått ens finns! Vilken del av fri vilja, eget ansvar och eget val är det de inte förstår? Borde spelet inte erbjuda saker i rosa och blått bara för att bli mer jämlikt? Är inte det en diskriminering mot dem som faktiskt gillar rosa och blått och är inte det att inskränka på valfriheten att få göra precis som man vill???

Sen dök debatten om killar i kjol upp. Jag blir ärligt talat trött varje gång jag hör den. Jag har i hela mitt liv bara träffat EN kille som faktiskt klädde sig i kjol. Och han såg inte klok ut.
Då menar jag inte detta på ett könsdiskriminerande sätt utan rent ut: Det var en gräsligt ful kjol! Hade han valt en annan kjol så okej. Jag bryr mig inte om vad han vill klä sig i. Couldn’t care less.
Ibland har jag lust att fråga vem som över huvud taget vill klä sig i kjol. Det är ett ytterst opraktiskt klädesplagg och jag tycker att man ser färre och färre kjolar på tjejer. Är det kanske ett utdöende klädesplagg, som enbart kommer fram vid festliga tillfällen?
Inte vet jag, men min personliga åsikt är att kjolar är mycket opraktiska och strumpbyxor, som nästan alltid är ett måste att ha till såvida man inte vill förfrysa de nedre delarna av sin kropp, är om möjligt det med osexiga, opraktiska klädesplagg som finns – ta bort kjolen och man ser skrattretande ut! Haha!

Hur som helst... Kommentaren "killar kan inte ha kjol i spelet" blev jag lite trött på.
Det finns en kilt, bär den då om ni så tvunget vill ha kjolar! Eller ladda ner ett par kjolar från ModTheSims2. På vilket sätt män med kjolar skulle vara ett tecken på jämlikhet, det har jag aldrig fattat. Det är bara ett tecken på att de vill förfrysa sina spermier och därmed bli sterila. Ja, smart! Se hur bra vår art kommer att överleva då.

Sen var det någon som sa att kvinnliga simmar inte kan ha kostym. Det är rent ut sagt fel. Jag klädde medvetet båda mina simmar i kostym i bilden som visar hur kroppsspråket och personligheten är samma oberoende av kön.
Visst, kvinnan har en lite mer "kvinnlig" kostym, men det är fortfarande en typisk "business woman"-klädsel – varför ska hon vara tvungen att vara klädd exakt som en man liksom? Rent allmänt finns det fler valmöjligheter vad gäller antal kläder för kvinnliga simmar än för manliga. Man kan välja om man vill vara heltäckande klädd eller halvnaken – återigen helt och hållet upp till spelaren.
De manliga simmarna har färre halvnakna outfits att välja på i och för sig, men de har å andra sidan andra stereotypa outfits att välja på istället – till exempel slacker-stilen som innebär slitna jeans och solkig undertröja med pizzafläckar. Tjena, fördom!
Men används det? Såklart, folk tycker det är roligt och Sims bygger på humor. Återigen fritt val att göra som man vill.

Hmm... Det var väl det jag funderade mest på i alla fall. Sen tyckte jag Lennarths frågor om hur man kunde bo i spelet var intressanta för det hade jag inte tänkt på i någon större utsträckning. Kvarteret man bor i är tänkt att vara en förort till SimCity, som ju är en annan storsäljande spelserie, som kom innan The Sims, av samma tillverkare, Maxis.

Grundplattan man står på i The Sims är en förort. En amerikanskbaserad sådan, men med möjlighet att ge sin speciella lilla "touch" beroende på hur man som spelare vill utforma sitt kvarter. Just grundinstallationen av Sims 2 erbjuder inte så många internationella inredningsalternativ, men det kommer fler och fler i expansionerna. Jag minns speciellt att det fanns många möjligheter att inreda med typiskt japanska, indiska och afrikanska föremål i Sims 1. Sims 2 innehåller nog vid närmare eftertanke färre multikulturella möjligheter vad gäller inredningen, men å andra sidan kan jag inte veta säkert eftersom jag faktiskt inte har spela samtliga expansionerna till Sims 2. (Ännu.)

Hur man väljer att bo är emellertid helt och hållet upp till spelaren. Vill man bo i sämsta möjliga förhållande och verkligen plåga sin sim – gör det. Vill man bo i en sällan skådad lyxvilla – gör det. Vill man bo i studentkorridor, lägenhet, dela hus med andra – gör det. Ingen sätter gränserna mer än spelarens egen fantasi.

Hudfärger kan man också variera hur mycket man vill i Sims 2. Det var mer begränsat i Sims 1 såvida man inte – och nu återkommer jag till det igen – laddade in sina egna filer.
Vill du ha simmar med grön/gul/lila/orange hy? Fine! Google! Download! Install! You’re good to go.

Förutom spelanalys
Jag är en luttrad Sims-spelare. Det finns inget mörkt hörn av Sim-webben jag inte utforskat och så gott som inget hack jag inte vågat testa även om det så kraschat datorn.
Många gånger blir man inte respekterad av spelare, som spelar andra, mer "seriösa" och "manliga" spel.
Man ska spela WoW eller CS eller GTA, med mera... Då är man "cooool". Men att spela Sims – trots att det är det bäst säljande spelet i världen – det är ocoolt.

På seminariet igår kändes det emellertid som att det var helt okej att vara Sims-nörd. Det var riktigt trevligt folk som kom och ställde sig runt vår grupp och vi pratade och diskuterade spelet från alla möjliga synvinklar. Det var jätteroligt.
Jag fick användning för alla kunskaper jag har runt omkring The Sims, inte bara rent hur-spelar-man utan faktiskt hur upphovsmännen tänkt och så vidare. Paralleller mellan The Sims-spelen och SimCity-serien var uppskattade och knasig trivia kändes också som om den gick hem.

Jag lämnade aldrig min plats i Sims-hörnan, men det kom förbi en del folk och pratade om andra spel, som vi kunde jämföra, så jag tycker det var mycket givande på många sätt. Framför allt var det roligt att prata om Sims och diskutera jämlikhet med dem som var intresserade och att göra dem synbart mer intresserade av Sims.
Ett tag kändes det som om jag stod på en mässa i någon slags Maxis-monter och skulle försöka sälja Sims till förbipasserande. Det var en lite surrealistisk känsla, men det var väldigt roligt.

Sammanfattningsvis då, vad lärde jag mig igår?
Jag vet ärligt talat inte så här på rak arm. Det känns som om jag lärde mig massor med saker. När jag gick ifrån seminariet kände jag mig berikad, uppspelt och positivt inställd till livet på många sätt. Jag hade fått argumentera för något jag brinner för och fått dela med mig av mina nördiga kunskaper till människor som verkade ärligt intresserade och frikostigt delade med sig av sina egna tankar och åsikter. Hade gärna haft såna lektioner varje dag. Det var väldigt roligt. (Jag lär hinna säga det en gång till innan den här posten är slut.)

Man växer som människa när man får göra sådant här, tror jag. Och det är mycket lärorikt.
Den sociala biten betyder mycket inför framtiden och jag tror att om man vill kunna ta sig någonstans här i världen måste man kunna argumentera för sin sak på ett positivt och engagerande sätt så att man fångar andra människors intressen. Gårdagens seminarium var en mycket trevlig övning i just detta.
Som sagt, det var mycket roligt. ;)

Inga kommentarer: