måndag 2 februari 2009

Pedagogik

Jag tänkte att jag skulle anteckna några tankar rent allmänt runt kursen här. De får hamna i kategorin "tankebok" framöver eftersom tankebok är ett bra begrepp. :)

Vad vet jag om pedagogik sedan tidigare? Inte mycket mer än att jag har funderat över hur lätt man märker vad som är en duktig pedagog kontra en dålig. Listan över lärare man haft under sin skolgång börjar ju vid det här laget bli ganska lång och jag ser ett tydligt samband mellan en lärares pedagogiska förmåga och huruvida jag faktiskt lärt mig saker - samt även huruvida läraren varit omtyckt i klassen eller inte.
En god pedagog har oftast inte svår att bli omtyckt av en klass eftersom han eller hon lyckas intressera folk för det han eller hon har att lära ut. Det tycker jag är fascinerande.

Hur som helst så läste jag Del 1 av kursboken medan jag var sängliggande och sjuk veckan innan kursstart och det som slog mig var:
a) väldigt mycket filosofer och filosofiska tankar som har med pedagogik att göra
b) i förhållande till antalet män, väldigt få kvinnor som gjort avtryck i pedagogikhistorien samt
c) Del 1 kunde ha kortats ner till hälften om författaren hade fokuserat sig på pedagogiken istället för massa historiskt återblickande på var person X åstadkommit i sitt liv förutom "påverkat pedagogiken inför 2000-talet". En pedagogik som förresten lyste med sin frånvaro till större delen. Jag hade gärna läst på vilket sätt ett visst pedagogiskt tänkande påverkat pedagogiken idag, men så fort författaren kom fram till den punkten så var det just det - punkt. Och slut. Vidare till nästa person X.

Kanske handlar Del 2 mer om hur pedagogiken ser ut idag - alltså på 2000-talet - men så som jag är funtad hade jag gärna läst det i samband med historiken. Ett mer linjärt sätt att få en överblick i stil med: "Person X gjorde det här och det här för 200 år sedan och idag påverkar det dagens pedagogik på det här och det här sättet..."

Men, men... Filosofi är för mig ett ytterst flummigt ämne. Jag har svårt för filosofi i den meningen att filosoferna oftast bara verkar ta deras egen åsikt i beaktande i sina teorier. Att andra människor kanske tänker annorlunda - det säger man inte ett ord om. Filosofen lägger fram sin teori - take it or leave it.
Det är så flummigt i mina ögon. Mycket tjafs, men liten verklighetsbaserad verkstad. (Typ.) :P

I alla fall tänker jag gå vidare med att skriva om seminariet nu, men det får en egen post.

Inga kommentarer: