måndag 23 februari 2009

Granny XXX

Jag läste Linas blogg och skrattade vid minnet av hela Ferdinand-incidenten på seminariet. I och med snacket om könstypiska djur – kossan vs. älgen – så kände jag mig bara tvungen att nämna Ferdinand under sin korkek med sina blommor och vad får jag får svar? Han är gay!
Haha! Det var ju bara så... Roligt, men ärligt talat oseriöst. Jag vet inte vad jag ska kalla det. Det var en komisk kommentar, men det förlöjligade allt i diskussionen som talade för jämlikhet och mot fördomar.

Det här med spel och jämlikhet är svårt.
Folk köper ju uppenbarligen spel i stil med GTA och inte direkt i liten omfattning heller.
"Sex säljer", sa en vän till mig när vi diskuterade saken för några dagar sen och visst. Det är ju så. Men betyder det att det är okej?
Jag tycker inte att det är det och jag blir närmast förbannad när någon påstår att spel som GTA inte påverkar kvinnosynen negativt. Jag snubblade över en webbsida för spelare och såg reklam för just GTA klä sidan.

Vad skickar den ut för signaler egentligen? Det finns ju inga tvivel om vad den tjejen är till för liksom! Jag förstår inte hur någon skulle kunna tolka henne som något annat än ett rent sexobjekt utan att i så fall försöka rättfärdiga sig själv!
Att sen påstå att ingen påverkas av detta, det känns horribelt. Unga människor spelar spelet, de ser och lär sig.

Men då fick jag motkommentaren av min gode vän att jag borde bli lika upprörd över att man kan köra över gamlingar och barn i spelet och att man kan döda precis vem man vill.
Fast jag tror att det är just det som gör att jag inte bryr mig så mycket om dödandet – du kan döda vem du vill. Inte bara kvinnor, män, barn, gamlingar, mörkhyade eller judar.
Det är visserligen inte moraliskt riktigt med ett spel som går ut på att döda utan vidare, men jag känner mig inte alls lika kränkt av ond bråd död som av en objektifiering speciellt riktad mot kvinnor som grupp.

Så för att knyta an till djuren igen. Varför inte välja mer könsneutrala djur? Som typ en ekorre, igelkott, häst, svan...?
Men sex och sexistiskt tänkande säljer likväl. Det är så. Det är förkastligt, men sant, och det fick mig att tänka på en episod för några år sedan då en bekant och jag började prata om nedladdningsprogrammet eMule och han berättade att han roat sig med att döpa om filer till de mest perversa och sexfixerade titlar han kunde komma på för att se hur många nedladdare som nappade på betet.
Ju extremare titel han hittade på desto fler kastade sig över hans filer. "Granny blows donkey XXX" var nog den mest framgångsrika. Ironiskt nog handlade filmklippet i själva verket om Bamse.

Slutsats: Sex säljer. Sex är intressant. Folk är nyfikna. Om det görs tillgängligt lär folk nosa på det av ren nyfikenhet för att se vad det hela rör sig om.
Så handlar allt om att människan till sin natur är nyfiken – speciellt på sex?
Tja, det känns ju lite bättre att tro att folk i grund och botten mest är nyfikna på det som är tabu än att alla som köper ett sexistiskt koncept tycker att det är "rätt".
Men att ladda ner det/köpa det/spela det gör det indirekt rätt och okej?

Då är vi tillbaka till resonemanget kring vem som ska ta ansvar i slutänden. Föräldrar eller speltillverkare eller spelaren själv?
Jag tycker det borde vara en blandning av samtliga, men tror att många kanske inte orkar ta på sig moraliskt ansvar eller rent av inte bryr sig. Det är en svår fråga.
Därför lämnar jag den där och avslutar den här posten. :)

Inga kommentarer: