torsdag 19 februari 2009

The Sims 2 - analys

- Inledning
Sims är en av relativt få saker jag kan säga att jag var "först" med. Jag köpte spelet bara några dagar efter att det hade släppts och innan det hunnit bli superdupermegapopulärt.
Varför köpte jag det till att börja med? Jag minns faktiskt inte, det är nästan exakt nio år sedan nu och jag minns inte riktigt hur den nio år yngre versionen av mig resonerade just då.
Jag minns däremot att jag såg kartongen i butiken, lyfte ner den, tittade på bilderna, läste baksidestexten och blev... frälst?

Hur som helst har jag alltid gillat The Sims-spelen. Nu när jag ser tillbaka genom makt- och genus-glasögon kan jag tycka att en stor anledning till varför jag tycker om spelen är för att jag upplever dem som befriande jämställda på många sätt.
I nuläget är det längesen jag spelade första The Sims så fokus i min analys kommer att ligga på The Sims 2.

- Spelaren
Jag tänkte börja med att ta upp Sims-spelare ur ett genus- och maktperspektiv.
Det brukar sägas att fler kvinnor än män spelar Sims och att kvinnliga spelare föredrar inredning medan manliga spelare föredrar att bygga hus. Detta har jag läst i en studie någon gång för kanske fyra år sedan på EA’s egen Simssajt, men jag kan dessvärre inte hitta den idag.
Huruvida män bygger och kvinnor inreder känns emellertid mindre relevant för mig, det jag tycker är inspirerande är att man kan välja fritt vad man vill göra utifrån vad man är intresserad av.

Själv byggde jag mer än gärna hus och inredde i Sims 1, men i Sims 2 tar det så lång tid att bygga hus att jag hellre skippar både den biten och inredningen för att istället ladda ner färdiga hus ifrån Simssajten.
Valfrihet är en bra grund att stå på när man pratar jämlikhet, tycker jag.
Oavsett genus så har man makten att själv välja vad man vill göra och spelet sätter inga gränser för det. Om du tycker det är roligast att bygga hus så kan du göra enbart det. Om du tycker det är roligast att spela med simmarna, då kan du göra enbart det istället.
Detta tycker jag är mycket tilltalande med spelet.

- Spelet
Om man ska se till genus- och maktförhållanden i själva spelen så tycker jag att det är ganska jämlikt där med. Simmarna man skapar har samma sorts kroppsspråk och reagerar likadant oavsett kön. En kvinnlig sim har lika stor möjlighet som en manlig att göra karriär.


Under gruppdiskussionen i måndags var det någon eller några som kommenterade att alla förgjorda Sims, som redan bor i kvarteret när man flyttar in, är ganska stereotypa. Mammorna är hemmafruar och männen jobbar, med mera. Detta tolkades som något negativt, men jag tycker inte det är konstigt att spelet ser ut som det gör.
Man måste tänka på att det är ett amerikanskt spel och att hemmafruar är väldigt mycket vanligare och mer accepterat i USA än det är i Sverige i nuläget. Att vara hemmafru betyder inte att man är förtryckt, menar jag. Istället har man andra friheter och i Sims som spel kan det många gånger vara roligare att spela den sim som inte jobbar eftersom den simmen inte försvinner iväg i flera sim-timmar och därmed är ospelbar. Med andra ord erbjuder "hemmafruarna" tekniskt sett mer speltid för en spelare.

Någon kommenterade hur simmarna är klädda och vilka kläder som finns att välja på om man skapar en kvinnlig eller en manlig sim. Visserligen är klänningarna och tiarorna enbart tillgängliga för de kvinnliga simmarna, men jag ser inget jättestort problem i det. Vill man mot all förmodan klä sin manliga sim i klänning så kan man enkelt hacka spelet och ladda in klänningarna i männens garderob också. Personligen har jag inget behov av detta dock.

Jag måste erkänna att jag är en sån där som mer eller mindre hackat sönder sitt Sims-spel. Det finns hacks för det mesta. Man kan ta bort blurret som dyker upp när en sim går på toaletten eller duschar och man kan ladda in sina egna bildfiler för hur man vill att simmarnas nakna kroppar ska se ut. Utan blurr ser de nämligen ut som Barbie och Ken, men om man vill kan man lätt göra sitt spel bra mycket mer grafiskt. Finns stora fansites på nätet ägnade enbart åt customgjorda, nakna simmar.

Och med det vill jag återigen lyfta fram det här med makt i spelet. Som spelare har du väldigt stor makt över dina simmar och ditt spel. Du kan mer eller mindre utforma det hur du vill – allt som krävs är lite enkelt googlande för att få reda på hur.

Men även med en ohackad version av spelet har man stor makt över simmarnas liv. Visserligen kan simmarna ha fri vilja, men den går lätt att ignorera eller ändra eller till och med stänga av helt och hållet i spelets inställningar. Med andra ord blir det här med genus mycket beroende på hur man väljer att spela med sina simmar. Har man lust att klä sin kvinnliga sim i armébrallor och ge henne yrket inbrottstjuv så är det helt okej. Hon kan även gå ut och mucka gräl med andra simmar och bete sig hur "manligt" man än vill. Spelet kommer inte att säga ifrån.
Båda könen är för övrigt lika långa i spelet så vad gäller makt rent fysiskt har ingen direkt övertaget. En kvinnlig sim kan vara lika vältränad/otränad som en manlig sim.


- Kön
Det blev en stor debatt om Sims 1 så fort det stod klart att spelet tillät homosexuella relationer. Simmar kan förälska sig i vem som helst, oavsett kön. För att relationen ska ha det där lilla extra så får gärna simmarnas stjärntecken matcha varandra efter astrologins alla regler.
Stjärntecknen används också för att bestämma en sims personlighet i allmänhet, men oavsett om man har en manlig eller kvinnlig sim så är personligheten den samma. En jungfru är blyg, ett lejon utåtgående, en oxe är lat – oavsett kön.

Någonting som däremot är könsrelaterat är att enbart kvinnliga simmar kan bli gravida efter lite "woohoo". Ett homosexuellt par däremot kan adoptera ett barn och oavsett familjekonstellation så är det inte tvunget mamman som måste stanna hemma och ta hand om barnet efter födseln. Om den kvinnliga simmen har högst lön i familjen låter jag henne gå till jobbet medan mannen får vara hemma och ta hand om barnen, helt enkelt.
Fast förresten! Män kan också bli gravida i simmarnas värld. Efter att ha blivit uppstrålade av utomjordingar...

Med det sagt vill jag poängtera att humorn är något väldigt viktigt i Sims. Skaparna har lagt ner mycket möda på att skapa ett spel som egentligen är en parodi på oss människor och hur vi lever våra små liv. Har man spelat spelet länge kan man börja känna sig som en sim i verkliga livet – lite Matrix-feeling över det.
Man lagar mat, man spolar på toaletten, man åker till skolan, gör sina läxor, tittar på TV... Det gör simmarna också.

- NPCs och yrkeslivet
Att vissa könsroller som är vanligt förekommande i den verkliga världen återkommer i simmarnas värld anser jag vara ganska naturligt för annars hade inte spelet haft lika stor realistisk känsla, kan jag tycka.

De NPCs som finns i spelet – alltså inbyggda karaktärer, som man i Sims 1 inte kunde interagera med, men i Sims 2 både kan göra till sina vänner eller äkta makar – har en ganska påtaglig könsfördelning.

Typiskt kvinnliga arbeten utförs av en kvinna – som exempelvis hembiträde eller barnsköterska – medan mer manliga yrken som reparatör eller brandman utförs av manliga simmar. Det förekommer simmar av båda könen inom samtliga yrken, men det är mer ovanligt med en kvinnlig inbrottstjuv exempelvis – men hon förekommer likväl och jag har sett henne flera gånger!

Rent allmänt tycker jag att könsfördelningen på NPC:s i spelet bidrar till att spegla verkligheten och upprätthålla en illusion av att simmarna är väldigt lika oss. Något som däremot inte är lika överrensstämmande med verkligheten är att en kvinnlig sim kan skaffa sig ett välbetalt arbete utan att spelet ifrågasätter henne just för att hon är kvinna. Det gillar jag.
Hembiträdet kan sluta som hembiträde och istället sadla om till polis utan vidare. Inte lika lätt i verkligheten, skulle jag vilja påstå.

- Dags att blicka bakåt och framåt
Simmarna i Sims 1 var ganska personlighetslösa jämfört med simmarna i Sims 2, kan jag tycka. Sims 2 erbjuder dessutom många fler sätt att interagera med andra simmar, men jag kan tycka att sättet som könen porträtterades på blev mer jämlikt i Sims 2. Snart kommer Sims 3 och den första reklampostern jag snubblade över för spelet föreställer en tjej som jobbar som astronaut.
Detta ser jag som ett positivt tecken på att Sims kommer att bli ännu mer jämlikt i version 3. (Astronauten i reklamen för Sims 2 var för övrigt en man.)

Och med det vill jag sammanfatta genom att säga att jag tycker Sims över lag är ett trevligt och jämlikt spel där det inte spelar någon större roll vilket kön den sim man spelar med har. Om karaktären tilldelas något speciellt genus så är det man själv som svarar för det när man skapar simmen och samma sak när det gäller inredning av simmens hus och val av karriär. Allt hänger på spelaren, som har full makt att göra precis vad han eller hon vill med sitt spel. Det tycker jag är mycket inspirerande. :)

1 kommentar:

Denise sa...

Cool, jag ska läsa allt nu :-)