onsdag 18 februari 2009

Snacka om nyheter

Läste på text-TV idag om fem tonårstjejer som åtalas för mobbning där den mobbade försökt ta livet av sig.
4:ans text-TV uppger följande:
"Enligt åtalet fick 14-åringen varje dag höra att hon var tjock, ful och äcklig och flickorna ska även ha hotat att misshandla henne."
Flickan har även blivit kallad "hora och fitta". Läs eländet på Nyhetskanalen för mer info.

Mina direkta reflektioner över detta är att jag aldrig såg sådant beteende bland tjejer när jag var i den åldern. När man läser om tjejgäng som går ut på stan och misshandlar folk fattar jag ärligt talat ingenting. Det är inte många år sedan jag var tonåring, men på den fronten känner jag mig redan som en gammal sur kärring som sitter och skakar på huvudet åt "den ungdomen"...
Detta våldsamma beteende har jag tidigare alltid förknippat med killar, men tjejerna verkar slå sig fram precis lika mycket nu för tiden. Leder det till större jämställdhet, tro?

En annan bisats som jag kom att tänka på i anslutning till seminariet: Någon mer än jag som noterade att fler tjejer än killar ivrigt och emellanåt ganska aggressivt framförde sina åsikter? Ett tecken på att jämlikhet är på frammarsch?

Inga kommentarer: