torsdag 12 februari 2009

Genus och makt - del 1

Intressant föreläsning idag. Mycket viktigt ämne, kan jag tycka. Viktigt att veta någonting om och att tänka på.
Vad har jag att säga om föreläsningen egentligen? Hmm... Jag vet inte, jag deltog ju ganska aktivt och lyckades få ur mig en hel del tankar under föreläsningen trots allt.

Vad kan jag säga mer om genus och makt? Jojo, mycket. Och mycket av det är nog inte så populärt hos alla.
För det där med PMS alltså... Jag störde mig smått på att Karin bestämde sig för att skämta bort det, för det är faktiskt ett återkommande problem i många kvinnors liv och såklart påverkar det hur man kanske presterar den dagen.
Kvinnor (eller män för den delen) som inte har PMS kan nog aldrig föreställa sig hur problematiskt det kan vara att bli satt i emotionell och hormonell obalans - kanske blir man ledsen för ingenting, kanske blir man arg för ingenting, kanske känner man sig rent av helt värdelös den dagen. Sen har vi menssmärtor... Det här är saker som är HANDIKAPPANDE för vissa kvinnor, vill jag påstå - och då har jag faktiskt inte fel.
Jag skulle kunna ge exempel ifrån egna erfarenheter för att ytterligare styrka det påståendet, men ärligt talat är det privat. Så nu går jag vidare. ;)

Är detta då något som borde påverka jämställdheten? Nej för fan! Men det finns likväl biologiska skillnader mellan män och kvinnor som gör att männen i viss mån har ett övertag vad gäller möjlighet att helhjärat fokusera på det de håller på med. Inga PMS- eller mensvärks-avbrott från det vanliga lunket och heller ingen graviditet på nio månader att räkna in i arbetsschemat.
Så med det i åtanke tänker jag att det kanske inte är så konstigt om männen har en möjlighet att springa om kvinnor karriärmässigt eftersom de har mer tid att fokusera.

En kvinna som lyckas hantera hormoner och barnafödande och karriär samtidigt tycker jag är oerhört beundrandsvärd! Att hon bara orkar! Wow, vilken förebild. Hon borde ha en jävligt hög lön, anser jag.
Att en kvinna kan tvingas välja undan sitt familjeliv bara för att lyckas med en karriär känns däremot bara gräsligt. Om hon är framgångsrik så borde hon om någon se till att få barn så att hennes smarta gener kan föras vidare!

Biologi är viktigt, anser jag. Viktigare än vad som kanske framhävdes idag. Många inser inte hur styrda vi är av vår biologi.
För att belysa detta ännu mer vill jag rekommendera förra veckans avsnitt av Skavlan, där zoologen Sverre Sjölander har många tänkvärda saker att säga: Skavlan del 4.

Härnäst tänkte jag skriva om ett fenomen som jag skulle vilja ha en biologisk förklaring för. Det finns säkert en, det är jag övertygad om, men det är en sak som jag personligen stör mig mest på och som jag verkligen, verkligen inte tycker om.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer: