fredag 27 februari 2009

Lärobjekt och miljöer

Dagens föreläsning var... intressant, men jobbig. Det mest passande ordet jag kommer på just nu är "tjötigt" i ordets sanna mening. xD

Det har väl inte direkt undgått någon vid det här laget att jag själv är en person som gillar att lägga mig i det läraren säger och att jag tycker det är givande att diskutera.
Jag tycker absolut att alla har rätt att uttala sig och ställa frågor på lektionstid, men när det går till en sådan utsträckning att en enda student tar upp ungefär lika mycket tid som läraren av lektionen bara för att personen i fråga måste uttrycka sin personliga åsikt i precis allt utan att för en sekund överväga om det är relevant för någon annan än för personen själv... då blir det jobbigt alltså.

Första halvtimmen var det ett par av oss på raden längst fram som tyckte det var underhållande och det ska inte stickas under stol med att det kan bli väldigt intressant när Lennarth får tampas med lite frågor. Men sen blev det successivt allt mer påfrestande.
[RAST?]

Jag fick uppfattningen att lektionen på något sätt blev rätt mycket fattigare på innehåll på grund av allt tjafs. Jag fick aldrig riktigt klart för mig vad ett LMS var för något, men det tänker jag googla (!!!) mig fram till nu i efterhand.

I alla fall så känns det inte som om jag lärde mig riktigt så mycket som jag hade velat idag. Jag var ärligt talat helt slutkörd i huvudet när jag kom hem utav allt bollande fram och tillbaka i vad jag upplevde som ganska orelevanta frågor för ämnet. Om en enskild person har så många frågor kan väl den personen var så snäll att ställa dem efter lektionstid då det inte går ut över oss andra och lektionen som helhet?

Jag hade inte haft något emot att samma sorts diskussion skedde i klassen om flera deltog, men med bara en person som hela tiden vill ha spotlighten på sig och sitt ego – nå, så kändes det iaf – blir det ack så tröttsamt!
Jag tar mig inte hela långa vägen till Trollhättan bara för att sitta och lyssna på ifrågasättande för ifrågasättandets skull. Nej, tack!

Och med det sagt så ser jag fram emot nästa föreläsning om lärstilar. Det ska bli intressant att få veta om det finns några specifika lärstilar som man kan rada upp eller om det är ytterst individuellt, samt att om det finns några specifika stilar, se var man själv passar in. :)

2 kommentarer:

Andrea sa...

Jag håller helt klart med dig, jag åker inte ända till trollhättan för en enmanshow. Jag tycker att vi kan diskutera och resonera på föreläsningarna, men inte att det är en och samma person som måste kommentera efter varje mening som föreläsaren säger. Jobbigt!

Anonym sa...

Ja fytusan alltså. Det var väldigt tröttsamt för huvudet den dagen. Haha och att man sedan blev tvungen att använda sig av lapp för att få ut att: ja.. det är rast tid nu. Då blev det bara löjligt.