onsdag 4 februari 2009

Historia

Jag menade inte att historia är dåligt i min förra post. Nej då. Däremot saknar jag nutiden i sammanhanget. Boken kommer fram till att "det här påverkar 2000-talets pedagogik" många gånger, men sen saknas nästa logiska steg.
Själva biten där man får reda på hur historien påverkar dagens pedagogik. 2000-talet pågår ju nu – det ligger inte längre i framtiden – alltså borde det finnas något att säga om 2000-talets pedagogik i praktiken.
Bokens resonemang tar emellertid slut någon gång 1999.

Med tanke på att det var då första utgåvan gavs ut är det i och för sig inte konstigt, men jag tycker det är synd att författaren inte uppdaterat boken med vad som faktiskt sker nu på 2000-talet. Han har ändå haft ett antal upplagor på sig att tillföra nya fakta.
Jag menar, det kan ju inte vara så att de betydande pedagogerna tog slut 1999? Det verkar rätt orimligt.

Inga kommentarer: