tisdag 26 maj 2009

Rapport - Del 3

Hemsidan

Eftersom jag i viss mån ansvarat ensam för detta område torde jag ha ganska många tankar om detta.
Valet att ens ha en hemsida fattades kollektivt av gruppen eftersom vi såg det som en möjlighet till sociokulturellt lärande användare emellan – forum, kommentarer, rakning med mera.
I valet mellan WordPress och Joomla vann WordPress på så sätt att vi (Linda och jag) ansåg systemet mindre komplicerat att använda för ovana användare samt att vi tänkte att en WordPress-blogg skulle vara relativt lätt för oss som kodare att handskas med dessutom.
För vidare förståelse för varför jag gillar WordPress, se min essä i ämnet ifrån tidigare kurs. (Med tillhörande referenser.) ;)

Mitt resonemang kring hemsidan har varierat till och från. I början tänkte jag mig en stor, internationell sajt med ljudböcker som spreds över hela jordklotet, men ju mer information som kom fram om projektkedjans första och främsta användare, Mercy, desto mer började jag tycka att ett hemsideprojekt i storleksordningen YouTube vore att ta i mer än nödvändigt. Jag valde därför att designa en något mindre, mer personlig och intim hemsida där tanken är att man ska kunna starta projektet på nätet för att se om det får luft under vingarna innan man drar fram stora kodningsarsenalen och gör "nästa YouTube".
Detta är min personliga situering av hemsidan, som jag till större delen mest ventilerat med mig själv eftersom jag jobbat ganska enskilt på hemsidan medan Linda skrev tutorial.

När jag skapade grafiken utgick jag från den research Fredrik gjort om vad färgerna i Ugandas flagga betyder och skapade ett färgtema inspirerat av flaggans färger.
Svart = folket, gult = solen, rött = broderskap.

Jag vet efter otaliga timmar på nätet att krom, kalla färger och Web 2.0 är väldigt populärt, men efter att ha surfat runt på andra hemsidor hemmahörande i Uganda kändes det inte som ett passande formspråk.
Mina fördomar om Afrika i det här fallet sträckte sig så långt som att där måste vara varmt och soligt – ett rimligt antagande eftersom det gula i deras flagga sägs stå för solen – samt att människorna bär färgglada kläder med utsmyckningar, kanske främst när de dansar (som man sett på TV), men jag hoppas det inte var en helt missriktad fördom.
Jag menar, titta bara på den här bilden. Visst blir man glad av alla färger?

Slutsatsen blev att jag ville göra en hemsida som kändes varm, glad och livfull precis som afrikansk dans och därtill lika bubblande och sprudlande som en kreativ process. Solrosor knyter an till solen ännu en gång och den blå bakgrunden kombinerad med andra just nu ganska "moderiktiga" grafikinslag (som man skulle kunna säga är typiskt "mig" samtidigt) som swirlsen och prickarna i olika färger bidrar till att göra hemsidan modern samtidigt som den känns "down to earth" – headern är lite jordinspirerad för övrigt, jag såg/hörde på TV (återigen) att Uganda har väldigt bördig jord. :)

På ett sätt tycker jag att detta kan kopplas till upplevelsebaserat lärande på så sätt att man får en upplevelse, en känsla av att besöka hemsidan. Sen blir det såklart en upplevelse i sig att titta/lyssna/läsa sagorna, men det ligger utanför projektets ramar.

Men nog om det, hemsidan är som sagt gjord för att växa i.
När eller om projektet växer ur hemsidan kan man vidareutveckla den, men eftersom vi under hela projektets gång egentligen inte visste om Mercy faktiskt ville ha en hemsida över huvud taget (mail skickades, men svar kom som sagt igår och det fick vi reda på först idag) resonerade jag som så att det var bättre att utgå från en hemsida som inte är allt för svår att behärska för någon som inte är van vid att driva en hemsida och att i så fall höja nivån på hemsidan när projektet och dess administratör är redo för det.

Referenser på allt detta? Tja... Bo Bergström (2007) svänger jag mig alltid med när jag gjort en hemsida. Det brukar funka fint. Grafiskt alltså.
Borde jag klämma in Säljö någonstans här? Jag vet inte just nu, nu är jag ärligt talat trött och sätter stopp för rapporten här.

Referenslista följer...

Inga kommentarer: