fredag 16 april 2010

Svagheter i strukturen

Jag gillar att ha en fast struktur när jag skriver uppsats och ännu tycker jag inte att jag hittat den ordentligt. Dock kändes det som något började lossna lite igår natt när jag satte mig och började rita upp någon form av "struktur" i mitt anteckningsblock. Jag började stryka saker som inte längre känns intressant och lyfta fram vad jag faktiskt hittat och vad jag kan tänka mig att arbeta vidare på samtidigt som jag försöker se vad den här uppsatsen faktiskt ska leda till.

Lena skrev i sin "uppsatsguide" att man ska stryka allt som går att stryka, förkorta, koncentrera till det väsentliga och fokusera på en röd tråd. Så det försöker jag göra nu. Soppan får koka ner en aning.

Det som känns bäst i sammanhanget är att jag inte skrivit några stora mängder mer än anteckningar alltså måste jag inte ta bort och kasta och ha mig, vilket är bra. Finns inget värre än arbete man måste ta bort. Alltså försöker jag bädda för effektivt skrivande inom en snar framtid.

Halvtidsinlämningen den 26:e april innebär att jag ska producera i alla fall, tja... 10+ sidor nästa vecka. Det borde gå. Har skrivit bra mycket mer på mindre tid förr.
Bara jag får ordning på referenserna, men de spretade som sagt ganska ordentligt här om dagen. Fick kasta ut hälften och börja om från början, kändes det som.

Bra? Dåligt? Tja, så länge det känns bättre så blir i alla fall jag nöjd.
Hittade 11 artiklar som jag håller på att sätta mig in i mer idag. Samtidigt pågår som sagt omstruktureringen av uppsatsen både i mitt huvud och på skissblocket, ungefär som när jag bygger hemsidor. Men vem har sagt att man inte kan bygga en uppsats liksom?

Inga kommentarer: