onsdag 28 april 2010

Analys - rond 1

Antal böcker: 50

Genrefördelning
(Visa böcker finns noterade i två genrer.)

Adventure: 1
Comic: 1
Comics & Graphic Novels: 3
Fantasy: 15
General: 4
Historical: 1
Literary: 8
Mystery: 6
Religion & Spirituality: 1
Romance: 3
Science Fiction: 3
Thriller: 8

Målgrupper

Adults: 34
Ages 9-12: 8
Young Adults: 8

Antal böcker med officiell trailer: 15 = 30%

Genrefördelning trailers

Comics & Graphic Novels: 1
Fantasy: 4
General: 1
Literary 2
Mystery: 1
Religion & Spirituality: 1
Science Fiction: 2
Thriller: 3

Målgruppsfördelning trailers

Adults: 8
Ages 9-12: 4
Young Adults: 3

Analys
Det första man kan konstatera att Fantasy-genren faktiskt är den mest representerade bland Amazons mest säljande titlar just nu.

Precis som väntat var majoriteten av böckerna riktade till vuxna, men att 30% av böckerna hade en trailer i någon form - på Amazon eller Barnes & Noble eller YouTube - visade sig stämma ifrån mina gamla anteckningar. Det var ju bra.
Jag förväntade mig att hitta förhållandevis få trailers, men de blev inte färre "än vanligt", eller vad man ska säga... Får se om det förändras när jag smalnar av undersökningen lite.

Vad gäller fördelingen av boktrailers bland genrerna så tar Fantasy en liiiiten ledning, men eftersom Fantasy och SciFi ofta skrivs ihop så kan vi sammanfatta att, jo, det finns flest trailers i fantastikgenren med sammanlagt 8 av 15 boktrailers.
De vuxna dominerar målgruppen, men var också överrepresenterade ifrån början. Jag kommer att göra om exakt samma undersökning, men den här gången med sökbegränsningen Fantasy & Science Fiction så får vi se om de vuxna fortfarande tar ledningen i fråga om flest boktrailers.
Ska bli intressant.

Undrar om det också kommer att ta tre timmar...
Jag behöver en liten paus först i så fall.

Inga kommentarer: