onsdag 14 april 2010

Dålig hårdag...

...brukar man ju säga om håret, men idag har min uppsats haft en dålig hårdag också. Den har spretat åt alla de håll. Det känns som att ju mer jag gräver i det här ämnet desto mindre vet jag vart jag vill komma.

De flesta trailers jag hittar produceras av företaget som "uppfann" konceptet, COSProduction, och jag kan ju inte säga att jag är imponerad av vad de lyckas åstadkomma i trailerväg, vilket känns lite nedslående på något sätt. Jag har i alla fall spårat två eller tre andra produktionsbolag också, men jag börjar undra lite om min analys av trailers uppbyggnad faktiskt kan leda till någonting - i så fall vad?

Jag börjar också bli tvivlande till illustrationsvinklingen. Litteraturen jag hittat är sådär, men kopplingen till boktrailers känns rätt vag just nu. Allting handlar om barnböcker och eftersom boktrailers görs för vuxna eller kanske framför allt unga vuxna så känns det som ett allt mer irrelevant inslag.

Bokomslaget verkar vara viktigare. Och det har jag väl i och för sig tänkt tidigare också, men jag tänkte det kunde finnas något mer om just illustrationer I själva böckerna, men nej... Jag tror jag får skifta till fokus på bokomslagen här. Det tror jag att det finns teorier och grejer om. Var en artikel om just bokomslag i Cap&Design för inte så länge sedan. Jag får läsa in mig på det ämnet istället och se om väderkornet gör bättre utslag för illustationsspåret känns kallt.

De bästa källorna om boktrailers som jag hittat hittills kommer ifrån tidningsartiklar. Tänkte leta efter fler sådana och även akademiska artiklar imorgon och se vad där finns.

Sen måste jag säga att jag är rätt besviken på boktrailerbranschen. Om COSProduction uppfann boktrailern 2005 så har de sannerligen inte utvecklat sitt koncept på de 5 år som har gått. En simpel trailer för en lågbudgetsåpa på TV kan faktiskt se mycket bättre ut.

Läste just om att boktrailern inte funnit sin form ännu i en artikel från 2006 eller 2008 (kommer inte håg vilket just nu) där man resonerade att man nog skulle få ordning på boktrailerns vara eller inte vara inom en snar framtid. Nå, jag ser inga tecken på att det har skett ännu och ibland kan jag nästan få intrycket att fenomenet avstannat en aning. Det är i alla fall inte lika hypat längre, verkar det som. Alla trodde det skulle bli "the next big thing" för 5 år sedan, men 5 år på Internet är lång tid och än har det inte exploderat i den utsträckningen som man verkar ha trott. Kanske för att det inte finns någon bra form ännu.
Ska man ha skådespelare eller inte skådespelare? Ska man ha voice-over eller inte? Ska man ha ett bildspel av foton eller tecknade scener?

Nej, just nu snurrar det mest i mitt huvud. Jag får se vad jag gör av det imorgon.

EDIT: Blogginlägg nr 100! (Och det har titeln dålig hårdag... Höhö.) :P

Inga kommentarer: