måndag 8 december 2008

Några funderingar

Okej, jag fick klart RSS-modulen slutligen och lärde mig faktiskt en hel del på köpet. Att snoka upp hur (och om) det är möjligt att göra en standalone-RSS-feed utan tillhörande hemsida var intressant. Jag kom fram till att jag ska koda en Atom-feed. Det ska bli lite spännande.
Känns skönt att koda något igen. Även om det delvis är ett nytt kodsätt att lära sig så känns det lite som att komma hem igen. Att koda är kul, what can I say. (I alla fall när allt fungerar...)

Har börjat forska om mickrobloggar och som vanligt har jag lite svårt att bestämma mig för vad jag ska skriva om. En "Vad är...?"-tråd känns alltid rätt. Jag vill ju liksom själv ha koll på vad det är jag skriver om och då är det bra att skriva en "Vad är...?" för då lär man sig.

Försöker även tänka på essän, men jag vet inte riktigt hur det ska gå med den ännu. Jag har sökt artiklar och hittat ett fåtal.
Först och främst har jag hittat C- och D-uppsatser. Räknas de som artiklar eller är det olika saker?

2 kommentarer:

Lennarth sa...

Du kan använda c och d uppsatser som källor. Kravet på vetenskaplig artikel är att den är publicerad i någon tidskrift och dessa hittar du genom bibliotekets databaser.

Sök en artikel den vägen.

Om du sedan hittar olika uppsater kan du använda dem som komplement eller så kan du ta hjälp att hitta referenser genom de listor som de innehåller

\m/ sa...

Okej, då vet jag det.
Det var för övrigt bibliotekets databas som jag sökte i när jag snubblade in på uppsatser istället. Får fortsätta söka artiklar. :)