tisdag 2 december 2008

Joomla

Jag har bara haft problem med Joomla sedan jag laddade ner det.
Det krånglade att ladda upp filerna på servern, det fanns ingen installationsguide med, guiderna jag hittade var på ca 50 sidor och allmänt värdelösa. Jag tappade intresset efter två minuter och försökte själv istället.

Men nu krånglar installationen istället. Javascriptet verkar inte fungera som det ska och jag kan inte ansluta till min databas.
Ho-hum. Om jag inte får löst det här på några timmar framöver så byter jag till ett annat CMS.
I så fall blir det Drupal eftersom både Matthew Miller och Chris Coyier nämner det som ett alternativ till WP. (Och jag gillar ju WordPress så kan väl hoppas att Drupal funkar lika smidigt.) :P

2 kommentarer:

Daniel Aspenbäck sa...

Jag hade också massor med problem när jag skulle installera Joomla så jag gav upp och testade Drupal istället. Drupal gick betydligt smidigare för mig att installera, dock träffade jag på ett problem med det var ganska lätt löst. I mitt fall så kunde jag överhuvudtaget inte komma åt någon php-fil alls när jag skulle starta installationen. Testade då att ta bort/byta namn på .htaccess filen som finns i drupal mappen och då gick allt som en dans :). Så ifall du nu har stött eller stöter på problem med drupal installationen så är det ett tips att testa döpa om/ta bort .htaccess filen innan du ger upp helt och hållet :). Det är en dold fil så om den inte syns så får du ändra så att den visas. Lycka till

\m/ sa...

Tack för tipset! Det löste sig till slut. Fick göra om hela uppladdningen (vilket tog tid ännu en gång) men nu funkar det.
Ingen aning om vad som gick fel första gången.

Hann börja testa Drupal, men fick bara serverfel hela tiden så jag gav Joomla en sista chans och fick igång det.

Inte helt säker på att jag gillar gränssnittet dock. :3