måndag 22 december 2008

Essä 0.5

Okej, essän är inte "färdig". Det saknas en del på slutet. =P
Men nu är det som så att jag velat i typ tre dagar med vilken inriktning jag ska ha på den här essän och när jag äntligen kom på ungefär hur jag skulle formulera det jag ville skriva om - då hade jag redan skrivit om inledningen femtioelva gånger och klockan var tolv. o__O;
Men här finns den här iaf. Vem som än läser den får ta på sig snälla glasögon för det här är INTE klart och knappt ens genomläst.
Kommer att ladda upp en nyare version typ måndag kväll eller tisdag kväll så om den mysteriske reviewaren vill vänta till efter Julafton med att läsa så är det fine by me. (Du får antagligen läsa lite mer då.) ;)
Men det är inget krav. Skriv bara inget för elakt för tro mig när jag säger att det behövs inte! Jag vet att jag måste jobba mer. XD

Hur som helst... Ladda ner essän här: [LÄNK]

3 kommentarer:

no1eriksson sa...

Några kommentarer.

Man skulle kanske kunna bryta ut frågeställningen till en separat rubrik.

Vet inte hur noga det är men när man skriver referenser i texten så skriver man ex. (Coyier, 2008) alternativt väver in i det i texten ex. enligt Coyier(2008) så bla bla bla. Och inte mycket CMS-likt, Coyier (2008)

Du nämner att WordPress är open source, som är något jag gillar riktigt mycket (open source alltså), men jag undrar vilket/vilka språk som WordPress är skrivet i?

Kanske skulle du ta upp vilka dina erfarenheter av funktionerna som finns att tillgå är.

Undrar lite om slutsatsen: Är det din slutsats eller Coyier´s ?

Borde inte hela detta: (Som CMS för en inte allt för stor webbsida bör alltså WP fungera utmärkt som CMS, Coyier (2008). Slutsatsen vi kan dra av det är att, jo, grundinstallationen av WP är en blogg, men med rätt plugins kan du förvandla den till vad du vill, exempelvis ett CMS för en webbplats.) finnas under rubriken Slutsats?

Håller helt med dig, WP är häftigt. Det fungerar utmärkt som en hemsida för privat personer och behöver definitivt inte bara vara en blogg. Det är en bra plattform att börja på även för personer som kan och vill skriva egen kod.

Jag utgår från att Bygg nätverk och Diskussionen inte är helt färdigskrivna.

Kanske någon kommentar kan vara användbar.

Gott Nytt År

/per

maxelsson sa...

Hej Maria!
Först och främst vill jag säga att din inledning är kanon. Du beskriver kortfattat vad ditt mål med arbetet är genom en frågeställning. Bra också att du skriver vilka din essä riktar sig till. Bra och tydliga rubriker som man lätt förstår. Något jag stör mig lite på lite är ditt teckensnitt du använder, men det kanske bara är min skärm som inte riktigt gillar det. Jag tyckte personligen din slutsats var sjukt bra men jag antar att den kanske inte uppskattas av alla. 
Jag kan faktiskt inte komma på något negativt förutom det lilla jag skrev ovan, ett bra och välgjort arbete i mina ögon. Dina referenser såg bra ut även dem.

Gott nytt nytt år
//Mårten

\m/ sa...

Hehe, nej, slutsatsen i sin nuvarande form uppskattas nog inte av alla. (Hade den varit refererad enligt Harvard så kaaaanske...) ;)

Mitt teckensnitt är lite av en arbetsskada, som jag använt mig av länge. Passar mycket bra för utskrift, men kanske mindre bra på skärmen. (Fast jag är van så jag kan inte direkt uttala mig. Lite hemmablind.)

Hur som helst, tack för kommentarerna båda två! Nu återstår bara för mig att försöka skriva klart det hela.

Gott Nytt År! :D
//Maria