tisdag 14 april 2009

Tecken

Okej, här kommer en tanke till innan jag kopplar bort mig från Internet ett tag.

Med avstamp i kapitel 7 (rättelse sedan tidigare, jag hade visst skrivit kapitel 6) och utvecklingen av alfabetet där man gick från bilder till tecken för att kunna uttrycka mer abstrakta saker än bilder kunde, tycker jag det är intressant att se på hur skriftspråket håller på att utvecklas idag.
Jag tänker då på smileys. 8)

Säljö uttrycker det som att abstrakta tecken fick ta över skrivfunktionen därför att man då kunde uttrycka mer abstrakta saker än med bilder. Detta är ytterst intressant idag eftersom (i alla fall den yngre genrationen) gör ett steg tillbaka till att uttrycka saker med bilder – alltså smileys.
En smiley kan uttrycka sådana abstrakta saker som känslor mycket mer direkt än vad det skrivna ordet kan. Det blir därför ett väldigt effektivt sätt att kommunicera och för att undvika missförstånd – oftast.

Jämför: "Jag hatar dig!" med "Jag hatar dig! ;)"

Första exemplet kan betyda vad som helst. Det kan betyda att avsändaren faktiskt hatar personen som meddelandet är ämnat för eller att det är ett skämtsamt utrop. I exempel två är det mer självklart att det är ett skämtsamt påstående.
Även om det kan vara ironi och personen i fråga vill få det att framstå som ett skämt trots att det i själva verket inte är det... Men nu blir det väldigt djuplodande här, men det är i och för sig inte konstigt för människor är ju sådana till naturen.
Som doktor House skulle ha sagt: ”Everybody lies!”
Och så är det med.

Vad jag vill ha sagt är i alla fall att text + en smiley/bild ger ytterligare en abstrakt nivå till det skrivna meddelandet. Kanske är det dit vårt språk kommer att utvecklas i framtiden? Att vi kombinerar symboler och abstrakta tecken?

Det vore ganska intressant, eller hur?

Nu vidare till varför jag tycker detta är intressant... Efter att ha spenderat mycket tid på MSN tycker jag personligen att smileys – speciellt animerade sådana – tillför oerhörda dimensioner till ett samtal online. Man kan få ett mycket mer levande samtal med någon med hjälp av små ansiktsuttryck än man kan med bara ren text. Och då menar jag inte att innehållet rent textmässigt egentligen blir större, men man kan lära känna personen i andra änden på ett bredare, vidare sätt. Personligheten lyser igenom på ett mycket bättre sätt – ungefär på samma sätt som man tolkar kroppsspråk när man möts i verkligheten.

Sen fortsätter jag att vara nästan maniskt intresserad av framtiden och hur den kommer att se ut här. Det verkar vara mitt tema för den här kursen.
Varför känns ganska logiskt i den meningen att jag rakt av är intresserad av vad som kommer hända där i framtiden. Det är spännande – i min tankevärld. ;)

Koppling till Jonah här igen då... Ja, du, det var knepigare... Borde vi komplettera tutorialen med lite smileys kanske? Inte överdrivet många eller flashiga, men som små pedagogiska agenter som ger tummen upp till användaren när han/hon gör rätt?
Det låter ju inte helt dumt (om du frågar mig), men jag måste erkänna att jag inte vet hur det skulle kunna funka i verkligheten. Det känns som en sån där sak där kulturen kan spela in väldigt mycket. Våra användare kanske inte gillar smileys? Jag vet för lite helt enkelt.
Hade vi producerat något för Japan däremot hade jag sagt 120% smileys! Tuta och kör! Men... Nu var det ju inte japaner vi skulle designa något för. ;)

Thus endeth the blogpost...

1 kommentar:

fru Ljunggren sa...

Tecken
Det var intressant det du skev om meningens betydelse beroende på om det finns en smiley bakom eller inte.
Efter många års erfarenhet med användandet av msn eller andra typer av kommunikation på nätet så har jag sett att utvecklingen går framåt mer mot kroppsliga gestikuleringar eller ansiktsuttryck som man ofta missar när personen inte sitter face to face. Själv gillar jag mer personlig kontakt, men om jag känner en person väl så behöver jag inte se den utan genom skriften se hur den menar känslomässigt. Jag kan höra i mitt huvud hur han eller hon säger. Låter kanske lite konsigt men så är det i alla fall.
Det är inte bara symboler som ändrar textens betydelse, det finns även ord som används för att uttrycka sig. Skratt har olika betydelse t.ex haha eller hihi. Haha är mer som ett skratt och hihi är mer som ett fnitter. Även om det inte har en värslig betydelse så uppfattas det ändå på olika sätt.
Säljö skriver att skriftspråkskulturen är den hittils den mest omvälvande förändringen i vårt sätt att utvecklas där nämner han Goody och Watts som menar till och med att skriftspråket som en intellektuell teknologi, ett konstgjort sätt att tänka och resoner. Hur jag kopplar det till smileys kommer jag till lite senare ;).
Nu när jag la till en smiley i slutet av den meningen var min mening att skämta lite just med Säljlö om hur han skriver i boken. Vilket jag antar att de som läser detta inlägg har lärt sig att denna smiley kan ha den betydelsen. Men nu antar jag detta vilket jag kommer till i mitt egna inlägg om kap 7-10, så jag går inte in på det just nu.
Skämt åt sido. Tillbaka till Säljö och hur jag tolkade den meningen med samband till tecken. Vårt språk utveklas hela tiden både på gott och ont. Idag kommunicerar vi mer med hjälp av datorer, vi mailar, chattar, bloggar, skriver inlägg i forum, msn och mycket mer. Eftersom all denna kommunikation sker med skrift och vi vill få ner så mycket som möjligt med så få tecken som möjligt händer det att det viktigaste av allt fösvinner, ”känslan” i meningen. En och samma text kan ha olika betydelse, men eftersom vi inte ser personen så kan vi inte få en helbild på vad som gentligen menas utan vi tolkar det utifrån våra egna erfarenhet. Här kommer ”tecken” in.
Vi har utveklat ett nytt sätt att kommunicera på med skrif och vi håller på att utveckla detta nya språk med tecken eller symboler för att få mer känsla i meningen.

Citat från Maria
Jämför: "Jag hatar dig!" med "Jag hatar dig! ;)"

Precis som du skriver tolkas dessa två på olika sätt, men skillnaden är att om vi hade sett personen famför oss och sagt denna mening två gånger, en rakt upp och ner och andra gången med ett litet leende och blinkning så hade det varit samma betydelse som du skriver.

Säljö skriver även att människor i grunden är kommunicerande människor och att vi ständigt skapar nya vägar för att uttrycka oss. Då kopplar jag detta till vårt nya sätt att komunicera på när vi använder tecken för att visa våra ansiktsuttryck eller gestikuleringar.

Mycket intressant Maria. Fick mig att tänka mer på smileys. Nu tog jag bara upp den bra sidan av smileys men det finns både och. Lite kort om den negativa sidan är att de kan missbrukas vilket kan leda till att deras betydelse sjunker.
Din koppling till Jonah med ditt inlägg om tecken är lite kul mn jag tror inte riktigt på den idén. Men den fick mig och skratta lite. Som jag skrev tidigare så har smileys en betydelse och skulle de missbrukas så minskar den och i värsta fall inte tas på allvar.

Vi kanske ska behålla dessa tecken när vi kommunicerar istället för informerar. Men de kommer nog komma upp i forumet hoppas jag och då får de en viktig betydelse i sin mening.
Med denna slutsats så är forumet bäst plats i vårt Jonah projekt för tecken.

/aga