måndag 6 april 2009

Metareflektera?

Ett fint exempel på hur kunskap är makt.

Jag menar, det är inte lätt att veta att man ska metareflektera om man för det första inte vet att man ska metareflektera och för det andra inte heller vet hur man metareflekterar.
Nog för att vi haft den där genomgången av hur det hela tiden krävs "högre" tankar för att få ett högre betyg ett par gånger nu, men betyder det att man automatiskt ska förstå vad "metareflektera" är för något?

Högskolan svänger sig med alla möjliga uttryck som jag många gånger upplever det som att vi studenter "borde" fatta utan att någon talar om för oss vad de egentligen innebär eller betyder. Detta kan göra mig mycket irritabel faktiskt eftersom jag precis som Linda läst natur och även om hon inte ville framställa det som en utbildning "bättre" är någon annan på seminariet idag så är det däremot den bilden man får av natur när man går natur.
I alla fall var min naturgång sån. (Det betyder inte att jag för den delen instämmer eller vill klanka ner på någon annan utbildning, men det är den miljön jag kommer ifrån.) Det är en väldigt elitistiskt miljö. Man får lära sig att alla andra utbildningar är ett skämt i jämförelse. (Jag har haft lärare som kunnat skriva under på det i blod.)
Men framför allt det som jag tänkte komma fram till: Oerhört mycket fokus ligger på att förbereda inför högre studier.

Trots detta känner jag mig ibland väldigt "lost" i högskolesystemets pedagogik (eller vad det nu är) där man verkar anta att studenter fattar fackspråk och på något underförstått sätt vet exakt vad som förväntas av dem - utan att någon förklarar det för dem.
På vilket sätt är det rimligt!?

Som jag skrev i förra inlägget om kapitlen så vore det ju en trevlig tanke med tankeöverföring här. Det skulle utan tvivel underlätta mycket, men eftersom den möjligheten inte finns så blir det bara missförstånd, irritation och frustration istället.

Att svänga sig med ett begrepp som "metareflektion" inför några som inte vet vad det innebär eller ens förstår att det förväntas av dem att de ska förstå det och dessutom utöva det är maktmissbruk, vill jag påstå. Det är precis den där situationen som togs upp på seminariet där den med stort kunnande (stor ballong) får mycket stor makt genom att få de med mindre kunnande (små ballonger) att känna sig maktlösa och "dumma".
(Sen spelar det ingen roll hur mycket jag kan eller inte kan om någonting som är helt irrelevant för kursen. Att jag kan recitera hela LotR-filmen utantill hjälper mig knappast höja mitt betyg här.)

...

Är detta metareflektion? Jag kan ärligt talat inte avgöra det eftersom jag inte vet vad metareflektion är. Jag vet inte hur man bär sig åt när man konkret metareflekterar, alltså blir det som att leka blindbock. Man famlar sig fram och med lite tur kanske man lyckas sätta knorren iaf någonstans i närheten av grisens bak snarare än vid trynet - fast det kan man ju inte veta förrän någon knyter av ögonbindeln och låter en se/förstå vad det är man har gjort.

Går ovanstående text att applicera på det kommande projektet? Ja, kanske. Jag är gruppledare. Jag kommer ha en maktposition i min grupp och jag ska basa över en grupp mycket kompetenta klasskamrater. Förutom att det gör mig lite nervös så gör det mig också uppmärksam på att jag själv verkligen ogillar när någon missbrukar en maktposition, alltså ska jag försöka att inte göra det själv när jag är i den positionen.

Metareflekton? Hmm... Återigen: Jag vet inte! Och jag känner mig otroligt dum för att jag inte vet/fattar!
Och apropå PLE: Att jag känner mig dum och irriterad underlättar inte mitt lärande.

Punkt och slut för den här gången.

*publicera inlägg*

5 kommentarer:

pilo sa...

Jag vet inte om jag själv greppat det där med meta reflektion, men som jag fattar det vill Lennarth efter att vi tänkt och reflekterat också se om vi förstått hur denna nya kunskap kan användas till. Det jag känner är svårast med det (oavsett om det är metatjosan eller inte) är att jag sällan direkt kan avgöra på vilket sätt jag kommer att använda en nyfunnen kunskap eller insikt i framtiden. För mig tar det åtminstone lite tid... tror jag. *förvirrad*

* "Går ovanstående text att applicera på det kommande projektet? Ja, kanske. Jag är gruppledare. Jag kommer ha en maktposition i min grupp och jag ska basa över en grupp mycket kompetenta klasskamrater. Förutom att det gör mig lite nervös så gör det mig också uppmärksam på att jag själv verkligen ogillar när någon missbrukar en maktposition, alltså ska jag försöka att inte göra det själv när jag är i den positionen." *

Det är väl lite grejen med att vara projektledare att bruka sin makt (inte så att det blir missbruk såklart). Så att man faktiskt vågar styra och ställa, för det är ju vad som behövs från 1 person. Vi vet ju alla hur det blir med för många kockar i grytan samtidigt, både curry kyckling och vegetarisk kebab samtidigt! Jag tror i alla fall att det kommer gå jätte bra och lovar att säga till om du börjar missbruka ;)

\m/ sa...

Tack Fredrik. :)
Jag tror nog att det ska gå bra. Jag har varit gruppledare i så gott som alla projekt jag varit med i hittills på HV så jag har vanan inne och är inte rädd för att fatta beslut eller ge order om så behövs. Håller tummarna för att det blir något bra av det hela.

Det du säger om att det är svårt att veta vad man ska göra med införskaffad kunskap har du mycket rätt i. Vad ska man göra med kunskapen att "jorden är rund" exempelvis?
Går det att faktiskt "använda" till något? Påverkar det vårt sätt att leva egentligen? Det är svårt att se så här direkt.
Kanske för att det är svårt att betrakta sig själv helt objektivt. Jag tycker i alla fall det är svårt.
I slutänden är man ju ändå färgad av det man redan tycker/tänker/tror sig veta.

Så det är ju inte konstigt om man blir förvirrad, nej.
Det är då det kan vara skönt att ha en lärares kunskap att falla tillbaka på. Någon som kanske kan titta på en objektivt och säga: "Men du, har du tänkt på det här...?"
I alla fall uppskattar jag sånt. :)

Andrea sa...

Oj vad du satte ord på min tankar i dag Maria. Jag hade verkligen inte kunnat uttrycka det på ett bättre sätt. Jag har dock fortfarande svårt att förstå, trotts Fredriks lilla förklaring. För jag kan i många fall tycka att vi förklarar vad man kan använda kunskapen till, eller så är de så att den finns i min hjärna och att Lennart inte ser det. Jag hade 100 olika saker jag vill testa på mina gymnaster av det vi lärde oss i IKT kursen, men skrev inte ner det då det blir ett sånt jävla tjat om gympa. Men det är väll lika bra att börja skriva allt, trotts att det kommer ta hela nätterna. Snälla Lennart, ge oss ett konkret svar på vad Meta referera är för något!

\m/ sa...

Men det är ju det Säljö skriver också... Det är svårt att sätta ord på sina tankar.

Det är därför jag har börjat tycka bättre om praktiska kurser än teoretiska. För att det blir lättare att förmedla vad man kan genom att göra något "fysiskt" som går att se/ta på/lukta osv – sen kan man verbalt precisera vad man menar när det blir missförstånd.
När man bara skriver så här – och dessutom inte får någon löpande feedback – är det ju som bäddad för missförstånd. :/

Lennarth sa...

Meta skulle kunna uttryckas som "om det egna".
Meta data betyder t.ex. data om data. I en databas finns det ofta en tabell som beskriver innehållet i de andra tabellerna i databasen.
Metakunskap brukar beskrivas som kunskapen om kunskapen.

Så det jag menar med metareflektion blir en reflektion över det som jag reflekterat över. Tankar om tankarna, varför får jag sådana tankar? Vad kan det betyda att jag tänker så? etc.

Jag läser en bok och upplever att jag blir förbannad och arg och ledsen. Reflekterar över att jag blir just ledsen och arg.
En metareflektion blir då att jag tänker och reflekterar över varför blir jag arg etc. Kanske är det något i texten som påminner om en annan situation där jag blev ledsen...

På samma sätt kan man fundera kring vad det betyder det som Säljö skriver. Nästa steg blir att fundera varför jag får den eller den tanken kring det och kanske också hur det kan användas. T.ex. i det praktiska projektet.

Hoppas det blir något tydligare?