tisdag 13 april 2010

Testanalys: Shiver



Grafiska element: Färgerna går i vitt och blått, träden är kala och för tankarna till snö och kyla. Hjärtformade blad i träden - en bok om kärlek? En vargsilhuett med gula ögon, knyter an till texten. En droppe blod, en skvätt rött som sticker ut mot det vita och kontrasterar mot det blå. Trailern är uppbyggd av samma bilder som bokomslaget, vilket ökar igenkänningen av boken.

Text: Svårläst. Bokstäverna dyker upp i märklig följd och jag blir mest förvirrad. Hade varit lättare att läsa om de dök upp efter varandra istället. Bra färgval dock, passar in i resten av helheten, men utan att smälta in så mycket att den blir oläslig. Man har använt samma typsnitt som på omslaget också, men jag tror man hade vunnit i läslighet om man valt en sans-serif istället eftersom trailern är menad att visas på nätet (Bergström håller med).


Ljud: Melankolisk musik och en klocka med dov, olycksbådande klang. Då och då ett ljud som kontrasterar mot den stämningsfulla musiken och liksom gör en på vakt och samtidigt nästan hyschar åt en, vilket kanske är meningen eftersom boken handlar om en hemlighet, som karaktärerna måste bevara och läsaren blir alltså invigd, men måste lova att inte säga något heller. Ingen berättarröst.


Analystid: 20-25 min.


Annat jag upptäckt idag:

YouTube är bra för där kan man spåra tillverkaren. (Inte alltid dock.) Där hittade jag i alla fall att Expanded Books gjort trailers till Shiver och Incarceron med flera. Har surfat runt på deras hemsida ett tag nu och de verkar gilla att återanvända grafiska inslag från bokomslagen i sina trailers. Intressant.
Och bra, tycker jag. Det är ett bra sätt att skapa igenkänning för boken när betraktaren senare ser den i bokhandeln. Blir svårare att komma ihåg boken efteråt om trailern inte har någonting med omslaget att göra, tror jag.

(Bergström skriver massa bra om det här, men jag rota fram fler gubbar - jo, det är oftast gubbar - att referera till i uppsatsen sen. Skulle inte förvåna mig om de allihop lutar sig mot Bergström i grund och botten dock.) ;)

Inga kommentarer: