måndag 12 april 2010

Moralkakor

Jag är fruktansvärt fascinerad över att Barnes & Noble infört en "åldersbarometer" på sina ungdoms- och barnböcker. Folk får gå in och betygsätta böckerna utifrån "common sense" vad de tycker är passande/inte passande för en viss ålder att läsa.

Samtidigt som jag kan tycka att det är bra på ett sätt så kan jag också tycka att det är det mest inskränkta jag sett på länge.
Gul varning för att en vuxen karaktär dricker gin i en bok.
Gul varning för att några ungdomar kysser varandra lite "för" passionerat i en annan bok.
Gul varning för att varulvar är nakna när de förvandlas tillbaka till människor.
Ingen varning för fult språk i Harry Potter 7, men däremot en kommentar om; One use of "bitch."

Haha, lol... Massor med amerikanska moralkakor, som blev lite väl svårtuggade för mig just nu. Har inte sett någon röd varning ännu, men ändå. Haha, komiskt och löjligt på samma gång, kan jag tycka.

Att barometern samtidigt som den varnar också spoilar en hel del handling verkar ingen bry sig om. Sen gör ju barometern dessutom det lättare för ungdomar som VILL läsa omoraliska böcker att hitta dem. Det är bara att börja leta efter böcker med flest gula lampor så kan man få så stor mängd våld, droger, sex eller annat opassande "socialt beteende" man vill.

Jag vet inte om det är genialt eller bara sorgligt.

Inga kommentarer: