måndag 10 november 2008

Funderingar så här i början

Okej, den här posten påbörjade jag egentligen mentalt redan i början av förra veckan, men det känns som om det är först nu jag samlat på mig nog med tankar för att formulera dem. So here I go...

TTT
Vad tror/tycker/tänker jag om den här kursen egentligen? Jag vet inte. Jag är väldigt osäker, om jag ska vara ärlig.
Det hela verkar kul, men samtidigt... hmm... användbart? Ja, jag tror det, men hur då? Det får jag väl se så småningom. Känns som om det beror mycket på vad man väljer att skriva om.

Lärkontraktet
Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska skriva om i mitt lärkontrakt. Har funderat mycket på det under veckan som gått och mer eller mindre använt uteslutningsmetoden. Med andra ord uteslutit det som jag inte vill göra.
Kvar på listan över möjliga val är wikis, cms, rss (möjligen) och kanske mickrobloggar.

Utav dessa är det CMS jag inbillar mig att jag vet minst om. Det enda enda system jag kommit i närheten av som kan påminna lite om content management är min WordPress-blogg efter X antal flashiga plugins. Och det tycker jag funkar bra i alla fall. Kunde vara kul att lära sig mer om det - fast annat system då.
Samtidigt så vet jag nästan inte var CMS innebär och det känns ju lagom läskigt. Måste ta reda på mer. Känns i alla fall som om det vore en väldigt bra sak att kunna inför ett framtida jobb så det måste helt klart kollas upp.

Mickrobloggar är ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Twitter liksom... Vad handlar det om? Hallå, förklara varför folk tycker det är roligt, någon? Me don't get it. :P
Anyhow... Det kanske vore lite kul att ta reda på mer om det bara därför. För att se om jag fortfarande kommer vara anti efteråt.

Wikis... Då tänker jag väl helt osökt på *ehem* Wikipedia först och främst, men har stött på många andra trevliga wikis så det vore lite kul. Känns som om det är ett ämne rätt många kommer välja dock. Fördel? Nackdel? Hmm...

RSS = mest tveksam på listan. Om panik uppstår inför allting annat så kanske, men troligen inte. (Fråga inte varför.)

Bok, bok, bok... Det är nästa problem på listan. Jag vet inte vad jag ska skriva essä om därför har jag brist på förslag till bok. Får väl hoppas att jag inte är den enda med stor beslutsångest samt att det hela lossnar under denna veckan.

Övrigt = Marratech
Annars då? Vad funderar jag mer över?
Jo, om jag går 15 minuter tidigare från föreläsningen i efterproduktion på torsdag så hinner jag hem 5 minuter innan duggan börjar. Precis.
Det vore skönt för usch för att sitta i skolan och göra duggan. Jag föredrar min egen dator anytime! <3

Har nyss installerat Marratech - ett program jag inte hade hoppats återse någonsin igen. Inte för att det är något större fel på det egentligen, men de erfarenheter jag har av programmet ifrån tidigare distanskurser är att det blir ganska osmidigt när man blir många deltagare. Samt att antingen blir det pinsamt tyst eller så pratar folk i munnen på varandra.
Hehe, nåja, fördelen är att man redan känner de flesta så det kanske blir lättsammare den här gången.

Ska i alla fall försöka dyka upp på klassträffen senare idag. Förutsatt att jag inte somnat vid det laget. Fick nästan ingen sömn alls i natt på grund av den förbannade stormen. Känns som om någon kört ett expresståg genom mitt huvud hela natten. Usch och tvi och voj.

Hur som helst... Här sätter jag punkt för mitt första tankeboks-inlägg. Cookie till den som orkat läsa hela. ;)

Inga kommentarer: