torsdag 11 december 2008

Essä

Jag funderar mycket på min essä medan jag sitter här och försöker fila på efterproduktionen, som enligt mig tar upp bra mycket mer plats än en 7,5:a till kurs borde få göra.

Min första essäidé känns inte riktigt som det jag vill skriva om längre, men efter att ha tänkt igenom det jag skrivit om i de två hittills avklarade modulerna (samt förarbetet inför mickrobloggdelen) så tänker jag att jag skulle vilja skriva om WordPress.

WordPress ur en användarsynvinkel. Hur användbart är det egentligen och vad kan man använda det till som amatör kontra van kodare?
Det tycker jag vore intressant. Kan det vara något, Lennarth?

Jag berörde WP i CMS-delen och nuddade vid hur bloggar skapar automatiska RSS-listor i förra modulen. Då kom jag att tänka på WP igen och hur smidigt det är att skapa feeds via WP.
Mickrobloggdelen kommer även den på sätt och vis handla om bloggar eftersom jag drar några paralleller mellan vanligt bloggande och mickrobloggande.
Så WP känns inte allt för långt borta. Vad sägs? :)

1 kommentar:

Lennarth sa...

Skojar du med mig? :-) Jag som är den stora ivraren av bloggar tycker självklart att blogg som essätema är lysande. Och särskilt med RSS inblandat och användarperspektiv. Kommer att bli bra.

Fundera på vilket användarperspektiv du tar. Skulle kunna ana att du med kodarens iver kanske väljer innehållsleverantörens. Försök i så fall att fokusera på det och inte bloggläsaren. Jovisst bloggläsaren som lämnar kommentarer för det är väl också en innehållsskapare?

Just avgränsningen kan vara viktig för att få ett djup. Om jag själv skulle skriva en essä om bloggar skulle jag ha svårt att fokusera för det är så mycket som går att göra med en blogg eller CMS-blogg. Trackbackfunktionen, RSS, Mashupblogging uj uj det blir för mycket.

Men välj gärna WP funktioner och användarperspektiv. Kommer säkert att blir bra.